Jumaat, 18 Oktober 2013

ISU-ISU BERKAITAN PENGISIAN PKS-SKPM OLEH SEKOLAH

vKurang jelas/keliru antara SKPM 2003 (NKRA) dan SKPM 2010 (e-Nazir)
 
vAda pentadbir tidak tahu berkenaan pengisian SKPM kerana menyerahkan sepenuhnya kepada GPK atau guru lain untuk mengisi data/maklumat.
vPemberian skor tidak mematuhi deskripsi yang ditetapkan (tidak tepat).
vLebih sukajalan selamat & asalkan siap sahaja’ (tidak menilai mengikut kualiti sebenar tetapi hanya memenuhi arahan)
vAda sekolah yang tidak menubuhkan Jawatankuasa SKPM seperti arahan yang telah ditetapkan.
vTidak berani mengisi skor yang tinggi kerana bimbang diaudit & didatangi nazir.
vTerlalu berani beri skor yang tinggi sedangkan evidens, pembuktian dan dokumen tidak lengkap/wujud.
vPerbezaan ketara antara skor yang diberi sekolah dengan skor yang diberi oleh pihak nazir kerana pengisian oleh sekolah tidak melambangkan kualiti sebenar pengurusan sekolah.
vPengurusan maklumat bagi standard 3 (pengurusan Kurikulum, Ko-Ku & Sukan dan HEM ) kurang diberi perhatian dan kurang mantap. Dokumen berkaitan selalu kurang lengkap dan ada yang tidak dapat dikesan)
vStandard 4 iaitu melibatkan Pencerapan PdP kurang dilaksanakan dan kurang diberi penekanan sewajarnya oleh pengurusan sekolah.

UPQ, PPD Maran

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas ulasan anda.