Rabu, 21 November 2012

Dari Akhbar : UPSR, 3052 pelajar mendapat semua A . Naik 11%


KUANTAN - Seramai 3,052 calon peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) di Pahang mendapat semua A iaitu 5A dan 7A.  Pencapaian itu menunjukkan peningkatan sebanyak 11.30 peratus berbanding 2,977 tahun lalu iaitu bertambah seramai 52 murid.

Timbalan Pengarah Jabatan Pelajaran Pahang, Rosdi Ismail berkata, pencapaian tahun ini secara keseluruhan menunjukkan peningkatan dalam setiap aspek.  Menurutnya, sebanyak 30 sekolah mencapai seratus peratus Menguasai Semua Mata Pelajaran (MSMP).

“Peningkatan MSMP UPSR tahun ini sebanyak 288 sekolah melibatkan 230 sekolah kebangsaan, 44 Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan 14 Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT).

“Manakala pencapaian minimum sekurang-kurangnya gred C adalah sebanyak 19,152 atau 71.57 peratus,” katanya pada sidang media kepada pemberita sempena Pengumuman Keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah 2012 Negeri Pahang, di Sekolah Kebangsaan (SK) Permatang Badak, di sini, semalam.

Hadir sama, Ketua Sektor Penilaian dan Peperiksaan, Hashim Mohd Zayat dan Guru Besar SK Permatang Badak, Endun Sumin. Rosdi berkata, prestasi sekolah kurang murid di negeri ini juga menunjukkan pencapaian membanggakan apabila 195 sekolah mencatatkan keputusan cemerlang antaranya SK Teh, Jerantut dan SK Raub Indah.

Selain itu katanya, pencapaian calon sekolah di Felda juga tidak terkecuali dan seramai 452 calon mendapat 5A.

“Kita juga berbangga dengan prestasi sekolah Orang Asli iaitu SK Chini, Pekan yang berjaya mengekalkan pencapaian seratus peratus tiga tahun berturut-turut,” katanya.

Rosdi berkata, SK Permatang Badak menjadi sekolah paling ramai calon mendapat 5A di negeri ini iaitu seramai 44 calon daripada 190 calon yang menduduki UPSR tahun ini.


Untuk mendapatkan keputusan bagi sekolah-sekolah Daerah Maran 2011, anda boleh rujuk ke halaman blog http://skulujempul.blogspot.com/2012/11/analisa-tov-upsr-2013-sekolah-sekolah.html


UPQ, PPD Maran

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas ulasan anda.