Ianya merupakan suatu kerangka kerja (framework) untuk meleksanakan mandat kerajaan melalui penjelasan misi dan visi, menganalisa persekitaran, pemilihan fokus keutamaan, matlamat, petunjuk prestasi utama (KPI), penetapan sasaran, objektif, menjana strategi-strategi dan pelan perlaksanaan strategi. Bagi sekolah-sekolah yang menggunakan pengurusan berasaskan sekolah (School-based management) atau “self-managing schools”, pendekatan pelan strategik pembangunan sekolah sangatlah memberi manfaat kerana ia membantu dalam:
· Pendefininasian hala tuju (penetapan misi dan visi)
· Menjelaskan matlamat, objektif dan akaunbiliti melalui penentuan petunjuk prestasi utama (key performance indicators-KPI) dan sasaran prestasi.
· Menjelaskan strategi dan tindakan (action) untuk melonjakan kecemerlangan
· Kebolehan belanjawan (budgettability)
· Mengenalpasti peluang untuk melonjak kecemerlangan di samping pengekalan di puncak kecemerlangan (peak performance sustaining).
Terdapat 7 Fasa dalam Menentukan Pengurusan Strategik dan Memperkasakan Sekolah, iaitu;
1. Fasa 1 : Pra-Perancangan (Pembentukan J/kuasa dan pengumpulan maklumat)
2. Fasa 2 : Hala tuju Organisasi (Mandat, Misi, Visi, Misi dan Visi secara implisit)
3. Fasa 3 : Analisis Persekitaran (SWOT) : Maklumat Dalaman & Luaran)
4. Fasa 4 : Isu Strategik, Matlamat, Objektif, KPI dan Sasaran.
5. Fasa 5 : Penjanaan Strategi, Pelan Taktikal dan Pelan Operasi.
6. Fasa 6 : Perlaksanaan Strategi (Implimentasi)
7. Fasa 7 : Penilaian Prestasi & Penambahbaikan berterusan.
Pihak Pengurusan PPDM mengharapkan semua sekolah menggunakan pendekatan Pengurusan Strategik ini dalam memperkasakan sekolah masing-masing. Untuk maklumat lanjut, sila dapatkan Buku Perancangan Strategik Pembangunan Sekolah : Memperkasa dan Melonjak Kecemerlangan Pendidikan oleh Hairuddin bin Hj Mohd Ali & Muhammad Bustaman bin Haji Abd. Manaf keluaran Institut Aminuddin Baki (IAB).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas ulasan anda.