Sejarah SKPM
- JNJK memperkenalkan Sistem Pemastian Peningkatan Standard Tinggi Kualiti Pendidikan (STKP) pada 2001.
- Berdasarkan maklumbalas, SKPM telah dipermudahkan untuk menggantikan STKP pada 2003.
- Pada tahun 2009/2010, SKPM disemak semula sejajar dengan Hala Tuju JNJK 2010-2015 dan pengenalan NKRA berkaitan pendidikan - Tawaran Baru.
- Menetapkan satu nilai tara atau sukatan aras atau tahap kecemerlanagan yang dikehendaki atau yang sepatutnya dicapai oleh sekolah.
- Memerihalkan secara eksplisit maksud frasa "taraf (atau standard) pengajaran yang memuaskan" seperti termaktub dalam Akta Pendidikan 1996 - Sub Seksyen 117 (a)
- SKPM juga dapat meluaskan jangkauan tindakan JNJK dengan mengupayakan sekolah untuk mengaplikasikan sendiri sisitem pemastian standard kualiti tanpa kehadiran Nazir Sekolah.
- Satu inisiatif bagi meningkatkan tahap profesionalisme warga pendidik di sekolah.
- Mencetus kesedaran/gerakan memelihara kualiti pendidikan di sekolah melalui:
- Memperkasakan sekolah selaras dengan perubahan/perkembangan/cabaran semasa seperti globalisasi/ dunia tanpa sempadan (borderless world).
- Memenuhi dasar negara seperti Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025, Wawasan 2020, Program Transformasi Kerajaan (GTP) misalnya NKRA, NKEA dan pembangunan modal insan.
- JNJK/ Bahagian KPM - Sebagai panduan untuk mengukur standard kualiti sekolah semasa melaksanakan penaziran/pemantauan/penyeliaan.
- Pihak sekolah - sebagai panduan pemastian kualiti pendidikan melalui:
- Penarafan Kendiri Sekolah (PKS-SKPM)
- mengukur standard di sekolah
- mengenalpasti kekuatan, kelemahan dan isu
- Penyediaan Program Pembangunan Prestasi Sekolah (SIP)
- Budaya mementingkan kualiti dalam pengurusan pendidikan di sekolah diperkukuhkan.
- Sekolah yakin bahawa pemastian kualiti boleh diuruskan sendiri oleh pihak sekolah.
- SKPM diterima oleh sekolah sebagai gagasan profesional lebih daripada gagasan pentadbiran.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas ulasan anda.