Isnin, 15 Oktober 2012

PK15 - Pengurusan Mesyuarat

OBJEKTIF
Prosedur ini bertujuan untuk menentukan  proses pengendalian mesyuarat yang teratur mengikut agenda yang ditetapkan dengan mematuhi PKPA 2/1991 – Panduan Pengurusan Mesyuarat dan Urusan Jawatankuasa-Jawatankuasa Kerajaan

DEFINISI
Pengerusi Mesyuarat    :      Pegawai yang dipertanggungjawabkan bagi mengendalikan mesyuarat.

Urus setia Mesyuarat     :     Sekumpulan kakitangan yang mengurus hal ehwal mesyuarat, mencatat
                                             dan mengedarkan minit mesyuarat serta maklum balas mesyuarat.

Ahli Mesyuarat               :     Sekumpulan kakitangan organisasi yang mengikut mesyuarat.

PKPA                             :     Pekeliling Kemajuan Perkhidmatan Awam

TANGGUNGJAWAB
TINDAKAN
RUJUKAN
 
 
 
Pengerusi/ Setiausaha Mesyuarat
 
Urus setia
 
 
Pengerusi/ Setiausaha Mesyuarat
 
 
 A.   SEBELUM MESYUARAT

1.     Menentukan agenda, tarikh, masa dan tempat mesyuarat.
2.     Membuat tempahan bilik mesyuarat
 
3.     Menentukan kertas kerja yang disediakan untuk perbincangan (sekiranya ada).
 
 
 
 
PKPA 2/1991
 
 
Rekod Tempahan Bilik Mesyuarat
 
 
 
 
 
 

TANGGUNGJAWAB
TINDAKAN
RUJUKAN
 
Setiausaha
Mesyuarat
 
 
 
 
 
 
 
Pengerusi/
Setiausaha
Mesyuarat
 
 
 
 
 
 
Urus setia
 
 
 
 4.    Menghantar surat jemputan mesyuarat yang mengandungi maklumat berikut:
a.    Nama jawatankuasa
b.    Tarikh dan tempat mesyuarat
c.    Masa mula dan masa dijangka tamat
d.    Agenda mesyuarat
e.    Nama pengerusi
f.     Jenis pakaian
 
5.    Agenda mesyuarat hendaklah disusun di
      dalam bentuk seperti berikut:
a.    Perutusan Pengerusi
b.    Pengesahan minit mesyuarat yang lalu
c.    Perkara-perkara berbangkit
d.    Pembentangan kertas-kertas kerja
e.    Hal-hal lain
f.     Penutup
 
6.    Memastikan kemudahan-kemudahan bilik mesyuarat berfungsi dengan baik.
 7.     Menentukan kehadiran.
 
Surat Panggilan Mesyuarat
 
 
 
 
 
 
 
Fail Mesyuarat
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Senarai Kehadiran
 
 
 
Setiausaha Mesyuarat
 
 
 
 
 
 
 
A.   SEMASA MESYUARAT
 
1.     Menyediakan catatan minit mesyuarat seperti berikut:
a.   Senarai kehadiran mesyuarat
b.   Perkara-perkara penting yang dibincangkan di dalam mesyuarat
c.   Keputusan-keputusan yang dibuat
d.   Tindakan-tindakan susulan yang perlu  diambil oleh BPSH/ JPN/ PPW/ PPD
 
 
 
Catatan Minit Mesyuarat
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Setiausaha Mesyuarat
 
B.   TINDAKAN-TINDAKAN SELEPAS
MESYUARAT
 
1.     Menyedia minit mesyuarat.
2.     Mengedar minit mesyuarat dan borang maklum balas dalam tempoh 1 minggu kepada semua ahli mesyuarat.
 
3.     Mengumpul dan menyatukan maklum balas dalam tempoh 2 minggu.
 
Sekiranya terdapat langkah-langkah yang tidak mematuhi spesifikasi ambil tindakan pembetulan merujuk PK 12 – Kawalan Ke Atas Ketidakakuran Produk/ Perkhidmatan
 
 
 
 
 
Minit Mesyuarat
 
 
PK15 – 1 Maklum Balas Minit Mesyuarat
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas ulasan anda.