Prosedur ini bertujuan untuk memastikan prosedur pengurusan rekod dipatuhi yang merupakan bukti pematuhan kepada standard dan keberkesanan operasi Sistem Pengurusan Kualiti.
DEFINISI
1. Rekod - Rekod bermaksud rekod awam yang diterima secara rasmi atau yang dikeluarkan oleh mana-mana pejabat awam dan penjawat awam atau pekerja pejabat awam dalam menjalankan tugas rasminya. Rekod ini merangkumi segala jenis surat, dokumen, daftar, bahan bercetak, buku, peta, pelan, lukisan, gambar foto, mikrofilem, mikrofis, filem sinematografi, rakaman bunyi, tanpa mengira bentuk atau media termasuk rekod elektronik.
TANGGUNG
JAWAB
|
TINDAKAN
|
RUJUKAN
|
Pegawai Rekod BPSH/
JPN/ PPW/ PPD
|
1.
1. Menyelenggara rekod-rekod sebagai bukti pematuhan standard melalui kaedah berikut :
a. Mendaftar dan memberikan nombor rujukan untuk setiap rekod.
b. Menyimpan rekod-rekod
mengikut fail yang selaras dengan
Akta Arkib Negara 2003
c. Menyediakan kaedah yang sesuai bagi mengesan pergerakan rekod
d. Mengenal pasti dan menyenaraikan
rekod-rekod yang perlu dilupuskan.
e. Melaksanakan pelupusan Rekod
mengikut Peraturan Pelupusan
Rekod Awam, Akta Arkib Negara
2003.
|
Senarai Pendaftaran Rekod
Sistem Penyimpanan Rekod
Sistem
Pergerakan Rekod
Senarai Pelupusan
Rekod Pelupusan
|
TANGGUNG
JAWAB
|
TINDAKAN
|
RUJUKAN
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas ulasan anda.