Isnin, 15 Oktober 2012

PK13 - Pengurusan Rekod

OBJEKTIF
Prosedur ini bertujuan untuk memastikan prosedur pengurusan rekod dipatuhi  yang merupakan bukti pematuhan kepada standard dan keberkesanan operasi Sistem Pengurusan Kualiti.

DEFINISI
1. Rekod
-    Rekod bermaksud rekod awam yang diterima secara rasmi atau yang dikeluarkan oleh mana-mana pejabat awam dan penjawat awam atau pekerja pejabat awam dalam menjalankan tugas rasminya. Rekod ini merangkumi segala jenis surat, dokumen, daftar, bahan bercetak, buku, peta, pelan, lukisan, gambar foto, mikrofilem, mikrofis, filem sinematografi, rakaman bunyi, tanpa mengira bentuk atau media termasuk rekod elektronik.


TANGGUNG JAWAB
TINDAKAN
RUJUKAN
 
Pegawai Rekod BPSH/ JPN/ PPW/ PPD
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1.      1.   Menyelenggara rekod-rekod sebagai bukti  pematuhan standard melalui kaedah berikut :
 
       a. Mendaftar dan memberikan nombor            rujukan untuk setiap rekod.
 
       b. Menyimpan rekod-rekod
           mengikut fail yang selaras dengan  
           Akta Arkib Negara 2003
 
       c. Menyediakan kaedah yang sesuai                 bagi mengesan pergerakan rekod 
      
       d. Mengenal pasti dan menyenaraikan 
           rekod-rekod yang perlu dilupuskan.
e. Melaksanakan pelupusan Rekod      
    mengikut Peraturan Pelupusan
     Rekod Awam, Akta Arkib Negara
     2003.
 Sekiranya terdapat langkah-langkah yang tidak mematuhi spesifikasi ambil tindakan pembetulan merujuk PK12 Kawalan Ke Atas Ketidakakuran Produk/ Perkhidmatan
 
 
 
 
 
 
 
Senarai Pendaftaran Rekod
 
Sistem Penyimpanan Rekod
 
Sistem  Pergerakan Rekod
 
 

Senarai Pelupusan
Rekod Pelupusan

TANGGUNG JAWAB
TINDAKAN
RUJUKAN
 
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas ulasan anda.