OBJEKTIF
Prosedur ini bertujuan memastikan proses pemantauan dilaksanakan secara terancang dan berkesan bagi mengukur pencapaian objektif program dan aktiviti seperti berikut:
a) Melaksanakan pemantauan sekurang-kurangnya 1 kali setahun bagi lokasi yang telah ditetapkan.
b) Menerima maklum balas pemantauan dari lokasi dalam tempoh 14 hari bekerja.
DEFINISI
1. Pemantauan
Memerhati, memeriksa dan mencerap perkembangan atau kemajuan sesuatu perkara, perkembangan sesuatu projek dan fenomena secara kerap serta teliti yang bertujuan untuk mengawal, mencegah, memperbaiki, mengawasi, membuat pembetulan dan penambahbaikan.
2. Pemantau
Pegawai yang melaksanakan pemantauan secara individu atau berpasukan.
3. Instrumen Pemantauan
Alat ukur yang digunakan untuk memantau pelaksanaan program yang disediakan oleh BPSH, JPN, PPW dan PPD.
4. Pemantauan Susulan
Pemantauan yang dilaksanakan dengan tujuan membuat verifikasi ke atas maklum balas yang diterima seperti:
a. Pemantauan semula ke lokasi.
b. Penghantaran bukti penambahbaikan oleh lokasi.
c. Penurunan kuasa memantau kepada pegawai yang lain.
5. Kriteria
Asas pemilihan lokasi yang dipantau.
6. Spesifikasi
Bidang yang dipantau.
7. Prestasi Perkhidmatan
Piawai yang perlu dicapai oleh lokasi.
TANGGUNGJAWAB
|
TINDAKAN
|
RUJUKAN
|
Pengarah/
TPPPW/ PPD (BPSH/ JPN/
PPW/ PPD)
KPP/ KU (BPSH)
KS/ KPP/ PP (JPN)
TPPPW/ PPPW/ PPD/ TPPD/
(PPW/ PPD)
Pemantau
|
2. Menentukan
kriteria pemilihan lokasi/ program dan aktiviti.
3. Menentukan
spesifikasi dan prestasi perkhidmatan/ kerja bagi lokasi yang dipantau.
4. Menyediakan
takwim pemantauan.
5. Menyedia
dan menentukan instrumen berdasarkan objektif pemantauan.
7. Melaksanakan
pemantauan menggunakan instrumen yang telah disediakan.
i. teguran
atau dapatan pemantauan yang tidak memenuhi spesifikasi dan prestasi
perkhidmatan/ kerja yang ditetapkan; ATAU
ii. cadangan
penambahbaikan bagi lokasi/ program dan aktiviti yang mencapai spesifikasi dan
prestasi perkhidmatan/ kerja yang telah ditetapkan.
10.
Melaksanakan pemantauan susulan untuk membuat
verifikasi yang tidak mencapai
spesifikasi dan prestasi perkhidmatan/ kerja yang ditetapkan.
12.
Membentangkan laporan pemantauan dalam
mesyuarat pengurusan.
Sekiranya terdapat langkah-langkah yang tidak
mematuhi spesifikasi ambil tindakan pembetulan merujuk PK12 Kawalan Ke Atas Ketidakakuran Produk/ Perkhidmatan
|
Surat/Memo/Minit
Mesyuarat/ e-mel
Senarai
lokasi/ kriteria
Senarai
spesifikasi dan prestasi yang
ditetapkan
Memo/minit
mesyuarat /Perancangan atau Takwim
Instrumen
Pemantauan
Arahan
Tugas Rasmi di Luar Pejabat
Instrumen
Pemantauan
Dapatan
pemantauan.
PK03
- 1 Borang Maklum Balas dan Cadangan
Penambahbaikan Pemantauan
Laporan
tindakan susulan
Laporan
Penuh
Minit
mesyuarat
|
Sila hubungi Juru Audit PPD/ Pengurus Kualiti PPD masing-masing untuk maklumat lanjut.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas ulasan anda.