Jumaat, 6 September 2013

MARAN SENTIASA NO. 1

Tertarik dengan ulasan yang dibuat oleh Mantan Pengarah Pelajaran Pahang iaitu Encik Yahya bin Zainal Abidin (kini menjawat jawatan PRESIDEN KIPSAS) mengenai Rahsia Maran Kekal Nombor 1 dalam pencapaian UPSR Negeri Pahang:-

"Saya lihat pencapaian UPSR daerah Maran semakin baik hingga berjaya memintas Kuantan yang sentiasa mengagungkan moto “Kuantan Sentiasa Di Hadapan”. Ada banyak sebab mengapa Maran berjaya merampas kedudukan yang pertama. Satu daripada sebabnya ialah pakatan yang erat guru besar dalam kelompok. Dalam daerah Maran diwujudkan Kelompok Luit, Kelompok Chenor, Kelompok Jempol dan Kelompok Jengka. Aktiviti kelompok yang paling berjaya ialah pemantauan pengajaran oleh guru besar dalam kelompok. Mereka menyusun sendiri jadual dan melaksanakan pemantauan. Yang bagusnya mereka tidak membuat tuntutan perjalanan dan makan kepada PPD. Kalau mengharapkan tuntutan dari PPD memang tidak diluluskan kerana belanjanya besar. Mereka juga mengadakan program kelas tambahan berpusat untuk kecemerlangan Bahasa Inggeris. Murid terpilih berkumpul di suatu sekolah, guru yang membimbing datangnya kelompok tersebut"




Kelibat Tuan Pegawai Pendidikan Daerah Maran Encik Baharum bin Hj Samat di majlis kesyukuran Sekolah-Sekolah Kelompok Jempul 2013 pada 4 September 2013 yang lalu.



52 buah sekolah rendah daerah Maran dibahagikan kepada 4 kelompok iaitu Kelompok Chenor, Kelompok Luit, Kelompok Jengka dan Kelompok Jempul.

UPQ, PPD Maran

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas ulasan anda.